با پیشرفت وب فارسی به جایی رسیدیم که کم‌کم معیارهای مختلفی همچون رنکینگ‌های سرویس‌های مختلف مثل الکسا،‌ پیج‌رنک گوگل و .. جای خود را به فروش بهتر و بازدیدکننده واقعی می‌دهد. نوشته‌ای که پیش روی شماست، حاصل مجموعه‌ای از نوشته‌های من و دیگر دوستان در یک ادمین بوده است که حال در قالب یک پست جمع‌آوری شده است تا راحت‌تر در دسترس قرار گیرد. البته این نوشته 2 سال پیش در یک ادمین منتشر شده بود اما امروز آن را ویرایش و بیشتر بخش‌هایش را بازنویسی کردم.

 

در ادامه این نوشته نسبتا طولانی می‌توانید روش‌های مختلفی برای افزایش بازدید سایت خود را ببینید و از بین آنها بهترین‌شان را با توجه به وضعیت فعلی سایت خود و انتظارات و امکاناتی که دارید انتخاب کرده و عملی سازید.

 

وبلاگ ها

1- راه اندازی یک وبلاگ: اگر یک وبسایت شرکتی دارید یا فروشگاه یا وبسایتی که نوشتن مثلا اخباری از خودتان در آن غیرمعقول باشد، باید یک وبلاگ در کنار پورتال خود داشته باشید. داشتن یک وبلاگ به شما کمک می‌کند تا بازدیدکننده را بیشتر در وبسایت خود نگاه دارید، Bounce Rateخود را کاهش دهید. اگر مطالب خوبی بنویسید بازدیدکننده‌ها به شما اعتماد می‌کنند و ارزش وبسایت شما در ذهن آنها بالا می‌رود و در آخر منجر به استفاده از خدمات شما در سایت اصلی می‌شود.

2- نظر دادن در وبلاگ‌ها: شما می‌توانید با نظر دادن در وبلاگ‌ها، در پایان یک لینک به وبسایت خود بدهید و از این طریق بازدید کسب کنید. در همین رابطه پیشنهاد می‌شود مقاله « روش صحیح بهره بردن از کامنت‌ها برای بهبود برند و ترافیک » را بخوانید.

3- نوشتن پست مهمان: با نوشتن پست مهمان در یک وبسایت یا یک وبلاگ، یک لینک از آن مقاله دریافت می‌کنید، اکثر خواننده‌ها بعد از خواندن یک مقاله دوست دارند که بدانند آن مقاله را چه کسی نوشته است. مقاله « چگونه بهترین سایت را برای نوشتن پست مهمان بیابیم؟ » در این مورد توضیحات بیشتری ارائه می‌کند.

4- اسپانسر شدن برای مسابقات وبلاگی: اگر بتوانید یک یا چند مسابقه وبلاگی را پشتیبانی کنید می‌توانید یک لینک از صفحه مسابقه بگیرید، وبلاگ‌نویس‌ها دوست دارند بدانند جایزه مسابقه از کجا تامین می‌شود!

5- نوشتن مطالب هماهنگ با دیگر بلاگرها: می‌توانید در مورد یک موضوع که جمعی دیگر از بلاگرها به آن می‌پردازند یک مطلب بنوسید. اگر مطلب شما خوب باشد احتمال دارد توسط بلاگرهای دیگر به اشتراک گذاشته شود.

6- اجتماعی بودن: اگر بتوانید با مدیران سایت‌های بزرگ دوست شوید و با آنها روابط دوستانه خوبی برقرار کنید، مطمئنا آنها به شما لینک می‌دهند. لینک‌ها هم در وبسایت‌های بزرگ مانند یک تبلیغ بزرگ عمل می‌کنند!

 

مشترکین

7- راه اندازی خوراک RSS: اگر شما یک فید ار اس اس داشته باشید، می‌توانید به کاربران‌تان این امکان را بدهید تا شما را دنبال کنند و از طریق فید همیشه مطالب جدید شما را مطالعه کنند.

8- استفاده از فید برنر: اگر می‌خواهید که از امکانات بیشتری در فید خود استفاده کنید، پیشنهاد من فید برنر است.

9- راه اندازی اشتراک ایمیلی: هنوز خیلی از کاربران اینترنت از فید استفاده نمی‌کنند، برای همین شما باید یک خبرنامه ایمیلی داشته باشید تا بتوانید آپدیت کردن سایت‌تان را به گوش کاربران‌تان برسانید. اگر اکانت فیدبرنر داشته باشید کار خیلی ساده است فقط کافی است که لینک عضویت را در وبسایت خود به اشتراک بگذارید.

10- خبرنامه ایمیلی: می‌توانید با ساختن خبرنامه ایمیلی خود، عضویت ایمیلی را یک قدم جلوتر ببرید. در این صورت کنترل بیشتری هم روی محتوایی که از طریق ایمیل به مشترکان خود ارسال می‌کنید دارید.

 

محتوا پادشاه است

 

11- نوشتن مطالب جذاب:  هیچ چیز بجز مطالب جدید و ناب شما را در یاد بازدیدکننده نگه نمی‌دارد. نوشه «محتوا پادشاه است» را حتما بخوانید!

12- راه انداختن نظرسنجی: می‌توانید درباره مطالب و سایت خود نظرسنجی راه بیاندازید تا بازدیدکننده بیشتری کسب کنید.

13- تهیه یک لیست 10 تایی از برترین‌ها: شما می‌توانید لیستی از افراد معروف را آماده کنید. این لیست می‌تواند معرفی 10 وبلاگ‌نویس مطرح، 10 وسیله دیجیتالی خوب و مواردی از این قبیل باشد.

14- تهیه یک لیست 100 تایی از برترین‌ها: اگر یک لیست 10 موردی برای بازدیدکننده‌های شما جذاب است، فکر کنید که یک لیست 100 تایی چه بازخوردی خواهد داشت. همین لیست که در حال خواندنش هستید می‌تواند نمونه خوبی باشد.

15- نوشتن یک خودآموز: خودآموزها مقالاتی هستند که می‌توانند برای هر مشکلی که مخاطبان شما با آن رو‌به‌رو می شوند مفید باشد و دارای راه‌حل های کلیدی و مهم باشند. معمولا همه دوست دارند که چیزهای جدید بیاموزند، حالا اگر این آموزش‌ها یکی از مشکلات‌شان را هم حل کند که دیگر از این بهتر نمی‌شود. مطمئن باشید که اگر مطلب آموزشی شما کامل باشد، بازدید فراوانی کسب می‌کنید.

16- مصاحبه کردن: بهترین حالت مصاحبه این است که شخص مصاحبه شونده خودش دارای یک وبلاگ یا وبسایت باشد تا بتواند در وبسایت خود به مصاحبه شما لینک بدهد و مخاطبان خود را به سوی وبلاگ شما هدایت کند. یک راه ساده برای جذب بازدیدکننده. از طرفی، این که کاربرانتان با اشخاص جدید آشنا شوند و یا در مورد اشخاص مورد علاقه خود بیشتر بدانند روش بسیار خوبی برای جذب دائمی آنهاست.

17- نوشتن مطالب مناسبتی: وقتی یک مطلب مناسبتی بنویسید، ترافیک وبلاگ شما می‌تواند تا حد قابل توجهی افزایش یابد. مثلا یک مقاله در مورد جام جهانی یا بازی‌های المپیک.

18- برگزاری یک امتحان آنلاین: مردم امتحان‌های آنلاین و بدون هزینه را دوست خواهند داشت. اگر شما یک امتحان خوب برگزار کنید بازدید زیادی کسب خواهید کرد، آنها نتیجه را به اشتراک می‌گذارند و درباره آن با دوستان‌شان صحبت خواهند کرد.

19- راه اندازی رنکینگی از افراد: منظور این است که یک مطلب با موضوع رتبه‌بندی افراد منتشر کنید؛ مثلا 50 کارآفرین برتر جوان. این نوع مطالب چون به گذشته افراد می‌پردازد می تواند برای بازدیدکننده‌ها جالب باشد.

20- راه اندازی رنکینگی از سایت‌ها: مثلا، 25 سایت برتر دانلود در ایران. زمانی که شما چنین مقاله‌ای را منتشر می‌کنید، صاحبان آن سایت‌ها برای این که به کار خود ارزش بدهند، به مقاله شما لینک می‌دهند و درباره آن یک مطلب می‌نویسند.

21- انتشار مطالب سرگرم‌کننده: بازدیدکننده‌ها از خواندن مطالب خنده‌دار و مفرح لذت می‌برند. اگر شرایط را مناسب دیدید، یک مطلب خنده‌دار بنویسید و یک عکس خنده‌دار هم به آن اضافه کنید تا مطلب لذت‌بخش‌تر شود.

22- ساختن یک اینفوگرافیک: اینفوگرافیک‌ها هم در جذب بازدیدکننده بسیار موثر هستند و خوشبختانه این روزها هم ابزارهای قدرتمندی برای طراحی اینفوگرافیک ساخته شده‌اند.

 

مجانی ها

23- کتاب الکترونیکی:با ساختن یک کتاب الکترونیکی می‌توانید بازدید زیادی به سمت سایت خود روانه کنید. کتاب شما با سرعت نور در اینترنت پخش می‌شود و خیلی از سایت‌ها آن را برای دانلود قرار می‌دهند.

24- ساختن یک تم رایگان وردپرس: یک تم کاملا جدید برای وردپرس بسازید. مطمئن باشید اگر تم شما زیبا و جذاب باشد، کاربران زیادی آن را نصب و از آن استفاده خواهند کرد.

25- انتشار یک چیت شیت: شما می‌توانید نکات ریزی را در قالب کدهای تقلب به اشتراک بگذارید. به طور مثال کدهای تقلب وردپرس تا مدت‌ها در دست کاربران می‌چرخید و سایت منتشرکننده کلی لینک و بازدید دریافت کرد.

26- ساختن محلی برای طراحان وب: شما می‌توانید بسته‌های گرافیکی، آیکن پک و بسیاری از موارد دیگر را برای استفاده در سایت‌تان برای عموم قرار دهید. هر طراحی حداقل به چندین بسته نیاز دارد!

 

مسابقات

27- ریتوییت کلاب: شما می‌توانید یک retweet club راه بیاندازید، می‌توانید جایزه‌ای برای نفر اول در تعداد توییت‌ها در نظر بگیرید.

28- مسابقه کامنتی: یک مسابقه کامنتی راه بیاندازید، مثلا بگویید کسانی که در یکی از پست‌های وبلاگ شما نظر دادند، در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند. در این صورت شما می‌توانید بازدید زیادی را برای وبلاگ خود ثبت کنید.

29- مسابقه نقد: شما می‌توانید مسابقه‌ای راه بیاندازید که دیگران در مورد وبلاگ شما بنویسند و در طی یک قرعه‌کشی می‌توانید به کسی که بیشترین نظر یا بازدید را داشته جایزه بدهید.

30- مسابقه عنوان‌نویسی برای عکس: یک عکس مرتبط با موضوع وبلاگ خود طراحی کنید و بعد از بازدیدکننده‌های خود بخواهید که برای آن عکس یک عنوان مناسب بنویسند و بعد به شخص برنده جایزه بدهید یا او را در وبلاگ خود معرفی کنید. این نوع مسابقات هم با استقبال خوبی مواجه می‌شوند.

31- مسابقه فیسبوکی: می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید که پیج شما را در فیسبوک به اشتراک بگذارند. یک بازه زمانی مشخص کنید و بین افرادی که در این بازه زمانی پیج شما را به اشتراک می‌گذارند قرعه‌کشی کنید و برای فرد برنده جایزه‌ای در نظر بگیرید یا او را در پیج فیسبوک خود معرفی کنید.

 

چندرسانه‌ای

32- ساخت یک فیلم آموزشی

33- ساخت اسکرین کست: می‌توانید مثلا روش نصب وردپرس را به صورت اسکرین‌کست ضبط کنید.

34- انتشار ویدیو : فیلم تولید شده توسط خودتان را در اینترنت و وبسایت‌های مختلف پخش کنید.

35- ساخت یک پادکست: شما می‌توانید مصاحبه خود را با یک شخص مشهور در قالب یک پادکست در اینترنت منتشر سازید.

36- انتشار مصاحبه‌های صوتی: قبلا در همین لیست ذکر شد که مصاحبه‌ها یکی از انواع محتوا هستند که می‌توانند باعث جذب مخاطب بیشتر شوند. اما شما می‌توانید این مصاحبه‌ها را به صورت صوتی هم منتشر کنید تا بیشتر مورد پسند کاربران قرار بگیرند. برای این کار از نرم‌افزارهایی مثل اسکایپ استفاده کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی

37- استفاده از سیستم‌های اشتراک‌گذاری لینک

38- ثبت در دایرکتوری مقالات : شما می‌توانید با ثبت مقالات خود در دایرکتوری مقالات یا ویکی‌ها و درج یک لینک به وبسایت خود بازدید زیادی را از آن خود کنید.

39- تعامل با دیگر وبلاگ نویس‌ها: سعی کنید که با دیگر وبلاگ نویس‌ها تعامل داشته باشید، با آنها دوست شوید.

40- اضافه کردن دکمه‌های شبکه‌ها: به وبلاگ خود دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی را اضافه کنید تا به بازدید کننده‌های خود این امکان را بدهید که مطالب شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

41- پاسخ به نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی: نظرات دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد مطالب خود را جدی بگیرید و به آنها پاسخ بدهید. با این کار نشان می‌دهید که به نظر مخاطبان خود اهمیت می‌دهید و همین سبب می‌شود که بازدیدکننده‌های وبلاگ شما افزایش یابد.

42- عضویت در شبکه‌های اجتماعی: سعی کنید تا در همه شبکه‌های اجتماعی رده باالا عضو شوید و پروفایل مخصوص خود را درست کنید.

43- ساختن یک صفحه در فیس‌بوک: برای وبلاگ یا وبسایت خود یک صفحه بسازید و آدرس آن را در وبلاگ‌تان قرار دهید تا طرفداران سایت‌تان در آن عضو شوند.

44- دکمه لایک: دکمه لایک نیز یکی از ابزارهای مهم برای وبلاگ شماست، آن را اضافه کنید!

45- استفاده از توییتر: یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی مهم، توییتر است، آن را از دست ندهید. همچنین دکمه توییت را نیز به صفحه خود بیافزایید.

 

بهینه‌سازی داخلی

46- صفحه 404: از صفحه 404 بهترین استفاده را داشته باشید، در صفحه 404 خود چند لینک بربازدید و مهم را قرار دهید.

47- لینک‌های داخلی: لینک‌های داخلی خود را بهینه کنید، به صفحات مهم خود در صفحات دیگر لینک بدهید. این کار باعث بالا رفتن لینک جویس و تعداد بازدید صفحه شما می‌شود. قبلا در یک ادمین نوشتیم که چرا باید با لینک‌های داخلی دوست باشید.

48- مطالب داغ: مطالب داغ را پررنگ‌تر کنید، برای آنها بنر بسازید و در سایت خود به نمایش بگذارید.

49- تست وبسایت در مرورگرهای دیگر: وبسایت خود را در مرورگرهای مختلف تست کنید که مبادا کاربری را به خاطر استاندارد نبودن وبسایت‌تان از دست بدهید.

50- افزایش سرعت وبسایت: بخش زیادی از کاربران به خاطر کند بودن وبلاگ شما را می‌بندند، از نوشته‌ 20 نکته برای بهبود و افزایش سرعت بارگذاری سایت شما استفاده کنید.

51- Cache: از فناوری کش در وبسایت خود استفاده کنید تا سرعت لود بالاتری داشته باشید، شما می‌توانید از افزونه‌های w3 total cache و wp super cache  در وردپرس استفاده کنید.

 

منبع: افزایش بازدید سایت